Pages

Friday, February 11, 2011

Pendaftaran Tahun 1 - 2012...



Hadoiii..pening aku nak pk pasal pendaftaran masuk darjah 1 utk anak aku yg sorg ni (lahir pada 31/10/2005)....bg parents seperti kami yg tkder kontek org dlm sekolah amatlah sukar kerana kami tidak dapat information bila pendaftaran akan dibuka. Tanya kawan2 ader yg cakap kena daftar kat sekolah terus ader ckp online ader plak yg nak menakutkan aku ckp yg kalau daftar tahun depan anak kita akan dihantar kesekolah yg jauh..pd pkran aku pehal lak nk htr sekolah jauh...tk logik langsung...So aku pon call sekolah tu n tanya nk dptkan pengesahan. Kerani tu cakap boleh dtg terus ke sekolah amik borang tp pendaftaran lambat lagi..tunggu sekolah letak banner "PENDAFTARAN UTK KEMASUKAN TAHUN SATU BG TAHUN 2012/2013 DIBUKA SEKARANG" baru boleh hantar.Ok lah then aku try call sekolah lain plak just nk konpem jer..kerani sekolah lain ckp lain plak....kena daftar online tkyah amik borang tapi kena tunggu JPN umum pembukaan pendaftaran baru boleh daftar..adoii mana satu betul ni...Last sekali aku email pegawai kat JPNS tu tanya utk dptkan penerangan yg lebih jelas. Pegawai tu cakap daftar online mb pertengahan bulan February atau awal bln March. Aku tny lagi boleh lagi ker daftar utk kemasukan tahun 2012? dia ckp BOLEH...Fuuuhhhh!!!Lega sikit benak pkran aku....

Mesti korg tny nape aku tk daftar anak aku last yearkan?...sebabnyer start last year (2010) pendaftaran utk kemasukan darjah satu bg tahun 2011/2012 adalah secara ONLINE. Dah namenyer ONLINE rmai ler org dok ONLINE menyebabkan aku salah seorg mangsa yg tkleh nk bukak wsite JPN tu...aku plak tkder tmpt nak rujuk cane care aku leh daftar anak aku takut jugak tk sempat nanti..tkkan nak masuk sek swasta.....mahal wehhh.... Pas2 semlam (10/2/2011) aku bukak wsite JPN tu... Lega bila aku nampak penguman pendaftaran murid tahun 1 bagi sessi 2012 akan dibuka pada 1 March 2011.Banner akan digantung disekolah2 disekitar Selangor. Wsite yg kena daftar ONLINE tu http://apps.emoe.gov.my/esppsel/pptahun1. Oh ya..masa nak daftar kat sekolah tu nanti jgn lupa kena bawak:




1. Sijil Lahir - nanti sekolah akan cop kat sijil lahir yg anak kita dh daftar tahun 1
2. Bil Utility (letrik/air) - kalau boleh bawak yg lama & yg dah bayar sbb sekolah akan amik bil ni
3. 1 salinan i/c ibu bapa/penjaga
4. Sampul surat PUTIH bersaiz 4 x 9 (115cm x 245cm)
5. Setem 30sen


Satu perkara aku dh lega sikit..tapi masalah aku sekarang ialah...."Mana aku letak surat beranak anak aku niiiiiiii!!!!"......


Moral of da story: Jangan dengar ckp org kalau nk tau tanya sendiri JPN tu...& surat beranak anak jgn letak merate2 kan dh susah....=(



No comments:

Post a Comment